Made in Italy

Itāļu dizaina simboli

Teksts: Ieva Smiļģe


Kas gan vēl labāk varētu raksturot itāļu dizainu, ja ne ikoniskie itāļu dizaina objekti!? Šie objekti ir ierakstīti vēstures lappusēs un izstādīti prestižos muzejos visā pasaulē ne jau tikai savu praktisko un funkcionālo īpašību dēļ, bet gan galvenokārt tāpēc, ka atspoguļo revolucionāras idejas un augstu māksliniecisko kvalitāti, kas līdz pat šai dienai ir palikusi nepārspēta!

(Aprakstam tika izvēlēti tikai daži no labākajiem itāļu dizaina paraugiem. Tas nebūt nenozīmē, ka šie ir vienīgi vai vislabākie piemēri!)
 

Kafijas kanniņa MOKA
. Bialetti kafijas kanniņa 1933.gadā tika radīta ar mērķi nodrošināt iespēju pagatavot espresso mājas apstākļos un “ienest kafiju ikvienā mājā”. Bialetti kanniņa, kurai dots nosaukums Moka, ir atpazīstama pēc sava unikālā dizaina (astoņstūra forma), taču citi ražotāji to bieži vien atdarina (piedāvājot līdzīgas kanniņas ar deviņiem vai desmit stūriem).

Sulu spiede JUICY SALIF. Franču dizaineris Filips Starks (Philippe Starck) radīja šo unikālo citronu sulas spiedi 1990.gadā itāļu zīmolam Alessi. Juicy Salif tiek uzskatīta par revolucionāru virtuves piederumu, pateicoties tā aprīnojamajai vienkāršībai un revolucionārajai, zirneklim līdzīgajai formai.

Krēsls SACCO. 1968.gadā nepazīstamu itāļu dizaineru komanda piepildīja plastmasas maisu ar polistirola bumbiņām un nodēvēja to par krēslu. Itāļu interjera dizaina zīmols Zanotta nebija ilgi jāpārliecina, un pavisam drīz publikai tika piedāvāts šis anatomiskais krēsls bez noteiktas formas. Sacco tiek uzskatīts par vienu no radikālā dizaina paraugiem, jo tāds krēsls, kas pielāgojas ķermeņa formām, līdz tam brīdim nebija redzēts.

VESPA. Pasaulslavenais itāļu skūteris Vespa ir dzimis pirms 70 gadiem (1946.gada 23.aprīlī), kad itāļu uzņēmums "Piaggio" to radījā kā transportlīdzekli visiem: skūteris bija lēts un to varēja vadīt jau no 14 gadu vecuma! Pavisam drīz Vespa iekaroja tautas mīlestību, kā arī izcīnīja pasaules slavu kā itāļu dizaina ikona.
Leģenda vēsta, ka skūterim piešķirt šis zīmīgais vārds (vespa = lapsene), pateicoties tā īpašajai formai un motora dūcošajai skaņai!

ARMANI žakete. 1975.gadā dibinātais zīmols Armani radīja īstu revolūciju modes vēsturē. Un šīs revolūcijas simbols neapšaubāmi ir Armani žakete, kura atšķirās no klasiskajām žaketēm: Džordžo Armani nepatika stingri noteiktās, stīvās žaketes, tāpēc viņš atteicās no polsteriem žaketes iekšpusē, mainīja pogu formu, tādejādi radot žaketi bez noteiktām līnijām, kas ļautu izcelt ķermeņa vījīgās formas un dotu lielāku brīvību ķermeņa kustībām. Arī turpmākā Armani darbība tika vērsta uz to, lai atbrīvotu izsmalcinātu un elegantu apģērbu no stingrajām normā un lai padarītu to daudz brīvāku un ērtāku.

CAMPARI SODA pudelīte
. 1932.gadā tika radīts slavenais itāļu aperitīvs Campari Soda (Campari ar gāzēto ūdeni). Tas ir vēsturē pirmais dzēriens, ko varēja iegādāties jau sajauktu un pasniegšanai gatavu: Campari Soda tika (un joprojām tiek!) pārdots nelielās stikla pudelītēs, kas saturēja tieši vienu dzēriena devu! Lai radītu šīs pudelītes, Campari pieaicināja itāļu mākslinieku Fortunato Depero, kurš izveidoja šo konusa formas pudelīti, kas līdzinās otrādi apgāztai glāzei.

Rakstāmmašīna LETTERA 22. Runājot par itāļu dizainu, nedrīkst nepieminēt Olivetti radīto rakstāmmašīnu, kas pagājušā gadsimta 50.gados ieguva milzu panākumus gan Itālijā, gan ārpus tās. Lai gan šī nebūt nav pirmā rakstāmmašīna pasaules vēsturē, Olivetti izdevās ievērojami uzlabot rakstāmmašīnas funkcionalitāti: Olivetti rakstāmmašīna bija vienkāršāk lietojama un daudz ērtāka pārnēsāšanai. Ievērojamākie 20.gs. 2. puses itāļu žurnālisti izmantoja tieši Olivetti radīto rakstāmmašīnu. Starp citu, Olivetti vārds informātikas vēsturē izskan vairākkārt, jo Olivetti rūpnīca ir devusi arī lielu ieguldījumu personālo datoru attīstībā (Olivetti radītais “Programma 101” tiek uzskatīts par pirmo personālo galda datoru pasaules vēsturē).


Itāļu modes vēsture un vietas

Teksts: Ieva Smiļģe

Itālija ir izcīnījusi prestižu pozīciju dažādās jomās: melodiska un skaista valoda, lieliska mūzika, izcils ēdiens, brīnišķīgs vīns, kā arī vienreizēja mode, kura kļuvusi par sinonīmu nevainojamam stilam un elegancei.

Tradicionāli par itāļu modes dzimšanas dienu tiek uzskatīts 1951.gada 12.februāris, kad Džovanni Battista Džordžini (Giovanni Battista Giorgini) savā rezidencē Florencē organizēja pirmo modes skati, kurā tika izrādīti tikai itāļu meistaru darinātie apģērbi un kura tika īpaši adresēta ārzemju interesentiem. Piedalīties skatē bija uzaicināti tā laika izcilākie Romas, Milānas un Florences modes nami (šobrīd slavenie itāļu modes zīmoli tolaik vēl nebija dzimuši vai arī nebija vēl ieguvuši plašāku atzinību), un Džordžini izvēlējās tieši šo brīdi modes skates organizēšanai, lai piesaistītu tai starptautisku uzmanību. Florences modes skate norisinājās uzreiz pēc augstās modes pasākumiem Parīzē (kas jau kopš 20.gs. sākuma bija ieguvusi starptautisku slavu kā modes galvaspilsēta), līdz ar to potenciālie pircēji no ASV jau atradās Eiropā un bez īpašām problēmām varēja apmeklēt modes skati Florencē. Florencē izrādītie apģērbi bija kaut kas pilnīgi jauns un neredzēts, un nemaz nelīdzinājās Parīzes noteiktajām tendencēm (pārāk īsajā laikā starp Parīzes un Florences modes skatēm, itāļu meistariem nebija laika pielāgoties), taču Džordžini, kurš labi pazina amerikāņu tirgus prasības, bija pārliecināts, ka itāļu piedāvājums spēs apmierināt pircēju vēlmes. Un viņam bija taisnība - ietekmīgais ASV žurnāls “Time” neilgi pēc Florences modes skates paziņoja, ka Parīzei ir uzradies nopietns konkurents!


Turpmākajos gados pēc šī lieliskā sākuma itāļu mode ātri uzplauka un attīstījās, Milāna un Roma uzplauka kā īstas modes galvaspilsētas. Jau 1958.gadā Milānā tika rīkota pirmā modes nedēļa, kuras ietvaros vietējie ražotāji izrādīja savu jaunāko produkciju un iepazīstināja ar pēdējām modes tendencēm. Tajā pašā laikā dzima un attīstījās jauni modes zīmoli, kas lēnām ieguva atzinību arī starptautiskā līmenī (uzplauka jau senāk dibināta Prada un Gucci, 1959.gadā tika dibināts Valentino, 70.gados - Armani un Versace, utt.). Īpašs jaunums modes pasaulē 60.gados bija industriālais apģērbs - tā vietā lai dotos uz šūšanas ateljē un speciāli pasūtītu apģērbu (to varēja atļauties tikai turīgākie), iedzīvotāji varēja iegādāties jau gatavu un iepakotu apģērbu. Līdz ar industrijas attīstību, kas draudēja vienveidot pircējus un viņu gaumi, modes nami juta nepieciešamību personalizēt savu produkciju un būt citādiem, atšķirīgiem no citiem ražotājiem (tieši tāpēc 80.gados uzplauka mārketings - zīmoliem bija jāmāk sevi reklamēt un sevi izcelt uz citu fonu). Katrā ziņā, šī attīstība nodrošināja itāļu modes triumfu pasaulē: pasaulslaveni mūziķi, aktieri un pat politiķi izvēlējās ģērbties itāliski!

Itāļu modei ir savas īpašās vietas, tās ir trīs Itālijas pilsētas:

MILĀNA, viena no 30 pasaules modes galvaspilsētām un arī viena no “lielā četrinieka” (t.i., četras modes galvaspilsētas, kur divreiz gadā norisinās modes nedēļa: Ņujorka, Londona, Parīze, Milāna). Liela daļa itāļu modes zīmolu (Valentino, Versace, Prada, Armani, Bottega Veneta, Ermenegildo Zegna, Trussardi, Moschino, Dolce & Gabbana ecc.) ir dibināti Milānā, un to juridiskā adrese joprojām ir Milānā. Īpaši nozīmīgs Milānā ir “modes četrstūris” - ielas, uz kurām atrodas nozīmīgāko itāļu un ārzemju modes zīmolu veikali, juvilierizstrādājumu saloni, kā arī dizaina un mēbeļu izstādes. Svarīgākā no šī “četrstūra” ielām  (Via Montenapoleone) ir piektā prestižākā un dārgākā iela pasaulē.

ROMA, tāpat kā Milāna, ir viena no 30 pasaules modes galvaspilsētām. Romā ir dibināti un joprojām atrodas vairāki itāļu modes nami (Bulgari, Fendi utt.), kā arī ir atvērti prestiži ārzemju modes pārstāvju veikali. Galvenā modes iela Romā ir Via dei Condotti (tieši pretī Spāņu kāpnēm).

FLORENCE, lai gan vēsturiski tā bijusi ļoti nozīmīga itāļu modes pirmsākumos (pirmā modes skate notika Florencē), tā tikai tagad palēnām gūst atzinību Itālijā kā modes pilsēta. Šajā pilsētā var iegādāties daudzu modes namu produkciju, un tur norisinās starptautiski modes pasaules pasākumi.

Itāļu modes joprojām nav zaudējusi savu prestižu pasaules acīs, un itāļu elegance un stila izjūta joprojām tiek slavēta vienmēr un visur. Taču nevar noliegt, ka mēs dzīvojam globalizācijas laikmetā, un arī mode šobrīd ir globāla. 21.gadsimts ir iezīmējis nopietnas pārmaiņas modes pasaulē, jo agrāk izslavētie Made in Italy modes zīmoli, šobrīd visbiežāk nav ražoti Itālijā (par Made in Italy lasi zemāk). Starptautiskā konkurence un nepieciešamība samazināt ražošanas izmaksas ir likusi modes namiem pārcelt savas ražotnes uz valstīm, kas piedāvā lētāku darbaspēku un zemākas izmaksas, līdz ar to bieži vien itāļu modes namu, kuru juridiskā adrese jorpojām ir Itālijā, produkcija ir tik vien kā izdomāta un dizainēta Itālijā, taču pati ražošana notikusi citur. Šis globalizācijas fenomens, protams, attiecas ne tikai uz itāļu modi, bet arī uz citu sektoru un citu valstu ražojumiem; mums, potenciālajiem pircējiem, ir vienkārši jāmācās lasīt etiķetes un meklēt īstu vietējo meistaru darinājumus!


Kas ir Made in Italy?  

Teksts: Ieva Smiļģe


Tā nav vienkārša frāze, kas norāda preču izcelsmi! Kopš pagājušā gadsimta 80.gadiem Made in Italy ir kļuvis par starptautiski atpazīstamu zīmolu, kurš popularitātes ziņā atpaliek tikai no Coca-Cola un Visa.

Tas, kā Itālijai izdevies īsā laikā ieņemt līdera pozīcijas starptautiskajā tirgū, ir neticams veiksmes stāsts: Otrā pasaules kara beigās pēc fašisma sakāves jaunizveidotā Itālijas Republika bija morāli, sociāli un ekonomiski sagrauta valsts, taču jau pavisam īsā laikā, pateicoties lielos daudzumos un lēti pieejamajam darba spēkam, itāļu rūpnīcas piedzīvoja strauju izaugsmi, kas nodrošināja ātru un pārsteidzošu valsts ekonomisko attīstību iepriekš nepieredzētos apmēros (šis fenomens Itālijas vēsturē tiek dēvēts par ekonomisko brīnumu - il miracolo/il boom economico). Šajā attīstības periodā itāļu ražotāju produkcija ieguva starptautisku slavu un komerciālus panākumus, pateicoties itāļu radošajai pieejai, produktu augstajai kvalitātei un uzmanībai, ko itāļi veltīja šķietami nelielām detaļām.

Lai vēl vairāk izplatītu un popularizētu itāļu ražojumus, 20.gs. 80.gados dzima zīmols Made in Italy, kas tika piešķirts produktiem, kas izgudroti, izstrādāti, ražoti un iepakoti Itālijā. Šis zīmols tradicionāli ietver četras jomas: apģērbs, pārtikas preces, mēbeles un automašīnas (itāliski - le quattro A: Abbigliamento, Agroalimentari, Arredamento, Automobili). Kopš 1999.gada Made in Italy kā īpašu kvalitātes zīmi aizsargā tādas īpaši radītas institūcijas kā Itāļu ražotāju aizsardzības institūts (Istituto per la Tutela dei Produttori Italiani), kas izsniedz Made in Italy sertifikātus, uzzini vairāk šeit.

21.gadsimta globalizācijas laikmetā ražošana vairs nav tāda, kāda tā bija 20.gs otrajā pusē, kad visas ražošanas fāzes tika veiktas vienas un tās pašas fabrikas ietvaros. Mūsdienās, lai saražotu vairāk, maksājot mazāk, nereti dažādi ražošanas procesi notiek dažādās valstīs, tāpēc bieži vien ir atrodami mānīgi apzīmējumi par produktu izcelsmes valsti, piemēram, mēģinājumi pārdot kādu produktu kā Made in Italy, pat ja tas ir ražots Ķīnā, taču izstrādāts vai iepakots Itālijā. Lai izvairītos no šāda veida viltojumiem pēdējos gados ir radītas juridiskas normas zīmola Made in Italy aizsardzībai:

Itālijas Parlamenta 2009.gadā izstrādāts likums nosaka, ka tikai tādi produkti, kas izplānoti, izstrādāti, ražoti un iepakoti Itālijā var tikt pārdoti kā Made in Italy, 100% Made in Italy, 100% Italia vai ar tamlīdzīgiem apzīmējumiem, ar vai bez Itālijas karoga.

Tāpat Itālijai saistošs ir Eiropas Kopienas 2008. gada Modernizētais muitas kodekss, kura 36. pants nosaka, ka “precēm, kuru ražošanā iesaistīta vairāk nekā viena valsts vai teritorija, par izcelsmes valsti uzskata valsti vai teritoriju, kurā ir notikusi to pēdējā nozīmīgā pārveidošana”. Tas nozīmē, ka zīmols Made in Italy nevar tikt piemērots produktiem, kuri nav ražoti Itālijā, vai kuriem tikai niecīga ražošanas daļa notikusi Itālijā.

Citas Itālijas likumu normas nosaka, ka uz iepakojumiem ir obligāti jānorāda katras ražošanas fāzes izcelsmes valsts, šī iemesla dēļ bieži ir atrodamas preces, uz kurām norādīts “Designed in Italy” - tas nozīmē, ka šai precei nedrīkstēja piedēvēt zīmolu Made in Italy, jo tas Itālijā ir tikai izgudrots, nevis ražots.

Pēdējo 30 gadu laikā Made in Italy ir kļuvis par sinonīmu izcilībai un pasaules acīs tas vairs neapzīmē tikai modi, dizainu, automašīnas un pārtikas produktus, tas ir kļuvis par dzīvesveidu, kuru mēs varam iegūt, meklējot un iegādājoties Made in Italy preces. Mūsdienu globalizācijas laikmetā tās gan vairs nav tik vienkārši atrodamas kā pirms 15-20 gadiem, jo vairs nevaram naivi paļauties tikai uz zīmoliem, kas, lai gan ir itāļu, savas produkcijas ražošanu veic citās valstīs, kur darbaspēks un materiāli maksā lētāk. Taču Made in Italy eksistē joprojām (mazajos uzņēmumos, nevis starptautiskās grupās un franšīzēs; meklē to šeit) un turpina apliecināt itāļu spēju radīt, atpazīt un izplatīt skaistumu un kvalitāti. Mums ir vienkārši jāmācās to atpazīt (un lasīt, kas rakstīts uz etiķetēm)!

→ Spied šeit, lai uzzinātu vairāk par Itālijas brīnumainajām pārvērtībām no nabadzīgas valsts par starptautisku izcilības paraugu!